Livsmod

Välkommen till en samtalsgrupp

om existentiell hälsa

Existentiell hälsa handlar om vår motståndskraft i livets prövningar och

eländen. Vi behöver nycklar till livskunskap och vishet för att bära

svårigheter och se nya möjligheter.

Idag vet vi att vårt sätt att tänka om livet påverkar den fysiska och psykiska hälsan. Vi kan vara sjuka men ändå må ganska bra. Vi kan vara friska men ändå må dåligt.

Världshälsoorganisationen, WHO identifierar åtta byggstenar för att nå existentiell hälsa. I den här samtalskursen låter vi WHO:s byggstenar blir teman för de åtta kvällar vi samlas. WHO:s byggstenar är:

Hopp, Inre frid, Meningsfullhet, Helhet, tillit, Andlig kontakt,

Förundran, Andlig styrka, Personlig tro

Gruppen är öppen för alla över 18 år och du som deltagare kommer med dig själv och dina egna erfarenheter.

Så här är kvällarna upplagda:

Vi börjar klockan 18:30 med att äta tillsammans. Därefter ser vi en film med en intervju av kända och erfarna personer*) utifrån kvällens tema. Därefter fortsätter ett samtal i gruppen. Kvällen avslutas klockan 20:30.

Var håller vi till?

Vi kommer att hålla till i Equmeniakyrkan Torsborg mitt på Torsborgskullen.

När börjar vi?

Vi börjar onsdagen den 28 februari 2024 och träffas sedan åtta onsdagskvällar. Kursen håller på till den 24 april med uppehåll den 20 mars.

Vad kostar den?

Kursen kostar 400: - kronor (för pensionärer och studenter 250: - kronor) och då ingår en matig smörgås med kaffe/te varje kurskväll.

Hur anmäler jag mig?

Kursen har börjat och har endast ett par återstående samlingar.

Kursledare är: Bengt Isacson, f.d. Sjukhussjälavårdare. Kursen anordnas av

Equmeniakyrkan Torsborg tillsammans med Studieförbundet Bilda.

*) Lars Björklund, Patricia Tudor-Sandahl, Fredrik Lignell, Kerstin Enlund,

Agneta Wallenstam, Robert Eriksson, Lisbeth Gustafsson och Olle Carlsson